Saturday 28 January 2012

Program Smart Solat Tingkatan 1

Program Smart Solat Pelajar Tingkatan 1 2012




Selasa- 10 Januari 2012, BADAR Sekolah Dato' Abdul Razak telah mengadakan program Smart Solat bagi pelajar-pelajar tingkatan 1. Program ini bertujuan untuk melatih dan mengukuh ibadah solat serta memastikan ibadah solat yang dilakukan adalah dengan keadaan yang baik dan betul.  Program ini dijalankan dalam bentuk kumpulan. AJK BADAR tingkatan 4 telah terlibat dalam mengendalikan program tersebut.

Dalam program Smart Solat, pelajar tingkatan 1 telah diajar bagaimana untuk mengambil wudhuk dan menunaikan solat dengan betul & sempurna. Dalam sepotong hadis telah menyatakan bahawa


 “Sesiapa yang berwuduk dengan sebaik-baik wuduk, maka akan keluar dosa-dosanya dari tubuhnya sehingga ia keluar dari celah-celah kukunya.” (Hadis Imam Muslim)

Pelajar tingkatan 1 diajar untuk mengambil wudhuk dengan sempurna


Di Samping itu, pelajar-pelajar tingkatan 1 juga telah diajar cara solat secara 'Smart' dan betul dari segi fe'li & qauli. Pelajar tingkatan 1 juga telah ditasmi' bacaan-bacaan dalam solat seperti doa qunut dan bacaan tahiyat akhir.

AJK BADAR menunjukkan bagaiman untuk berdiri betul dan merapatkan saf
Sesi tasmi' bersama AJK BADAR


Semoga dengan adanya program Smart Solat yang telah dianjurkan oleh BADAR Sekolah Dato’ Abdul Razak dapat membina thinking capability (quwwatul tafkir) minda pelajar tingkatan 1 yang hebat.




0 comments:

Post a Comment